جوکر باارزش‌ترین بازیکن NBA شد کاپیتان دورتموند در راه لیگ فوتبال آمریکا کاپیتان سابق ایران در کینگزلیگ نحوه خرید بلیت بازی تراکتور و گل گهر+ قیمت و لینک خرید پیشنهاد تمدید برای ۴ پرسپولیسی شکایت باشگاه سپاهان از مدیران پرسپولیس زمان بازی رئال مادرید و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا - فصل ۲۰۲۴ نتیجه بازی برگشت بایرن و رئال مادرید در لیگ قهرمانان+ ویدیو گل‌ها| صعود آقای آنچلوتی به فینال ویدیو خلاصه بازی برگشت بایرن مونیخ و رئال مادرید در‌ لیگ قهرمانان ویدیو گل دوم رئال مادرید به بایرن توسط خوسلو (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدیو گل اول رئال مادرید به بایرن توسط خوسلو (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدیو گل اول بایرن مونیخ به رئال توسط دیویس (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری یک مجمع تک کاندیدای دیگر در هیات‌های ورزشی خراسان رضوی | رئیس هیات شمشیربازی استان انتخاب شد پخش زنده بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین افتخار آفرینی کاراته کاران خراسانی در آسیای مرکزی بازگشت پورعلی گنجی به تمرینات پرسپولیس دلسوزی یک شمشیر باز برای جواد نکونام دفاع مدیر ورزشی اینتر از خرید طارمی پژمان جمشیدی در تیم پرسپولیس! نکونام در پی جذب آقایی‌پور
سرخط خبرها

امروز جام جهانی فوتبال متولد شد| رویش یک گل در زمستان مونته‌ویدئو

  • کد خبر: ۱۱۶۹۶۰
  • ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
امروز جام جهانی فوتبال متولد شد| رویش یک گل در زمستان مونته‌ویدئو
به‌مناسبت نودودومین سالروز تولد جام‌جهانی فوتبال این مطلب آماده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیزدهم ژوئیه ۱۹۳۰ روزی بود که یک تورنمنت با سودای جهانی و حرفه‌ای‌شدن آغاز شد و خیلی زود بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی برای کشور‌های جهان لقب گرفت؛ تورنمنتی که اکنون پربازدیدترین مسابقه جهان را در خود جای داده است.

تضمین پادشاه

اولین دوره جام‌جهانی با غیبت بیشتر تیم‌های اروپایی ازجمله انگلیس با سابقه سه قهرمانی در المپیک به‌همراه دیگر تیم‌های سرشناس آن زمان فوتبال اروپا ازجمله ایتالیا، آلمان، هلند و اسپانیا شروع شد. زمانی که اروگوئه پذیرفت بخشی از هزینه سفر تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را متقبل شود، ژول ریمه موفق شد رضایت کشور‌های مهمی ازجمله یوگسلاوی، فرانسه، رومانی و بلژیک را به شرکت در مسابقات جلب کند. در رومانی، پادشاه تازه تاج‌گذاری کرده، «کارول دوم»، شخصا اعضای تیم‌ملی کشورش را برای حضور در جام‌جهانی انتخاب کرد، به آن‌ها مرخصی سه‌ماهه داد و تضمین کرد زمانی که به کشورشان بازگردند، شغلشان را از دست نخواهند داد.

لوسین لوران، جاودان در تاریخ

با حضور سیزده کشور از سه کنفدراسیون (غیبت آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها)، اولین دوره جام‌جهانی برگزار شد و هم‌زمان با به‌صدادرآمدن سوت آغاز دیدار فرانسه مقابل مکزیک، جام‌جهانی فوتبال رسما متولد شد. البته دیدار ایالات‌متحده مقابل بلژیک در گروه دیگر هم‌زمان با این دیدار آغاز شد، اما فرانسوی‌ها خوش‌شانس بودند که چهار دقیقه زودتر از ایالات‌متحده به گل رسیدند و لوسین لوران، موفق شد نامش را به‌عنوان زننده اولین گل تاریخ جام‌جهانی جاودانه کند. لوران دراین‌باره گفته است: «درحالی‌که برف می‌بارید، به‌مصاف مکزیک رفتیم.

آن زمان در نیم‌کره جنوبی زمستان بود و پس از آنکه یکی از هم‌تیمی‌هایم توپ را برای من ارسال کرد، آن را به‌دقت زیر نظر گرفتم و با یک شوت والی پای راست، توپ را به تور چسباندم. البته که همه از بابت گل‌زنی خوش‌حال شدند، اما هیچ‌کدام از ما مشغول شادی گل (به‌شیوه امروزی) نشدیم و اصلا نمی‌دانستیم تاریخ درحال نوشته‌شدن است. فقط برای هم دست تکان دادیم و به نیمه زمین خودی بازگشتیم.

هم فال و هم تماشا

به‌جز ایالات‌متحده، آرژانتین، فرانسه، اروگوئه، پاراگوئه، رومانی و مکزیک، کشور‌های دیگری مانند شیلی، یوگسلاوی، برزیل، بولیوی، بلژیک و پرو، تیم‌های حاضر در جام‌جهانی ۱۹۳۰ را به سیزده رساندند. تیم‌ها با سفر بر عرشه کشتی «کنته‌ورده» کشتی معروفی که نقش زیادی در سیر تاریخی جهان داشته، یکی پس از دیگری به هم پیوستند. تیم‌ها همگی باهم در چهارم ژوئیه به مونته‌ویدئو رسیدند و در رقابتی که چهار گروه داشت، تیم‌های اروگوئه، آرژانتین، یوگسلاوی و ایالات‌متحده به‌عنوان صدرنشین گروه‌ها به نیمه‌نهایی رسیدند و به‌ترتیب اول تا چهارم شدند.

یک شاخه گل برای جاودانگی

در طول مسابقات، هجده دیدار برگزار شد و درمجموع هفتاد گل به‌ثمر رسید. لوسین لوران، سرانجام در سال ۲۰۰۵ زمانی که ۹۷ سال داشت، دیده از جهان فروبست و یک‌سال پس از گل‌زنی مقابل مکزیک، این شانس را داشت که دومین و تنها گل دیگر دوران بازی‌اش در تیم‌ملی را از چارچوب بازی دوستانه در خاک فرانسه، وارد دروازه انگلیس کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->